♫ دنیــــــــــای موســـــــیقی ♫
موسیقی یک زبان بین المللی است برای ابراز احساسات آرزوهای نهفته و آشکار دلها

ویولن سل:

 


 

ویولن سل چنان بزرگتر از ویولن و ویولا است که نوازنده مجبور است آن را برای اجرا بر روی زمین ما بین پاهای خود تکیه دهد. در حالیکه خود روی صندلی می نشیند. از این جهت در انتهای تحتانی ویولنسل میله ای آهنی نصب شده ( که در غیر هنگام اجرا آنرا باز می کنند یا می پیچند و به داخل جعبه سر می دهند.) و نوک آنرا روی زمین قرار دارد.
نت این ساز را در اصوات بم با کلید فا در اصوات وسط با کلید دو و در اصوات زیر با کلید سل می نویسند.

تعریف لغت نامه ای:
ویولن سل:
در وجه تسمیه این ساز به زبانهای فارسی و فرانسه اشتباهی وجود دارد. توضیح اینکه سلو به معنی کوچک و ویولن سل به معنی ویولن کوچک است. در حالی که این ساز به مراتب بزرگتر از ویولن است.
در تحلیل این نکته باید گفت که کلمه ویولن اساسا عنوان سازی بوده به بزرگی کنترباس امروزی و ویولن سل، همان شکل و ترکیب را در حجم کوچکتری عرضه می کرد.
ویولن سل عضو سوم رده سازهای زهی شمرده می شود. این ساز بیش از ویولا و کم و بیش مانند ویولن قابلیت اجرای تکنوازانه، شرکت در ارکستر مجلسی و نیز در ارکستر را دارا می باشد.طنین آن خصوصیتی دارد که به نوازنده و شنونده هر دو راحتی اعصاب می بخشد.
منبع: سازشناسی پرویز منصوری
فرهنگ تفسیری موسیقی

 


 
 
گرچه ویولن سل به اندازه قابل ملاحظه ای از ویولن بزرگتر است ولی ارشه ان کوتاهتر و سنگینتر است،از این رو در اجرای پاساژهایی که می بایست به شیوه ((لگاتو)) اجرا شوند برای کشیدن ارشه به مراتب بیشتر از ویولن عوض می شود.گرچه اصول نوازندگی ویولن شباهت زیادی به هم دارند ولی در پاره ای موارد تکنیک های نوازندگی ان ها تفاوت پیدا می کند.ویولن سل را به هنگام نواختن بین دو زانو گرفته به گونه ای که زانوی راست پاییتر از زانوی چپ باشد تا ارشه کشی به راحتی انجام شود.جهت کشیدن ارشه در ویولن سل بر عکس ویولن است.در پوزیسیون های پایینی،انگشت گذاری روی سیم ها نیز در ویولن سل به سبب زیاد بودن فواصل بین نت ها در این ساز با ویولن تفاوت پیدا میکند.نوازنده ویولن سل می تواند یک فاصله نیم پرده واقع بین دو انگشت مجاور و یک فاصله تمام پرده واقع بین انگشتان اول و دوم را به راحتی اخذ نماید ولی رسیدن به پرده های واقع بین انگشتان دوم و سوم-سوم و چهارم به روش فوق ممکن نیست.

 

بنابراین انگشت گذاری ویولن سل در مقایسه با انگشت گذاری ویولن کمی بی قاعده تر است.گام دو ماژور به اندازه یک اکتاو از دست باز سیم ((دو)) بالا رونده تر است .

 

انگشتان نوازنده ویولن سل نیز همانند نوازنده ویولن برای اجرای پوزیسیون های مختلف می تواند روی دسته ساز به طرف بالا حرکت کند.در پوزیسیون های بالاتر شیوه انگشت گذاری در این ساز شباهت بیشتری به ویولن دارد.موسیقی ویولن سل با کلید باس(کلید فا خط چهارم) نوشته می شود،البته برای اجرای پاساژهای بالاتر کلید های تنور(کلید دو خط چهارم) و سوپرانو (کلید سل) نیز مورد استفاده قرار می گیرند.


 

ارسال در تاريخ یک شنبه 19 تير 1390برچسب:ویولن سل, توسط A Hasan Beigi

صفحه قبل 1 صفحه بعد